کد خبر: ۲۰۲۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱
فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد کودکان از آمار نگران کننده چنته خوردگی در بین کودکان و مسمومیت ناشی از آن خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بهناز دربان گفت: افزایش آگاهی عمومی و بویژه اطلاعات والدین نقش زیادی در پیشگیری از این تهدید همگانی در بین کودکان دارد.

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد کودکان گفت: متاسفانه هر ساله ما شاهد آسیب های غیرقابل جبران به کودکان در سطح استان و کشور بخاطر خوردن مواد سوزاننده هستیم که استان ما یکی از استان هایی است که بالاترین آمار چنته خوردگی را دارد.

 چنته (ماده قلیایی) است که برای شستشوی کولرها استفاده می‌شود و دلیل اصلی مصرف آن توسط کودکان، نگهداری و ریختن این ماده سوزاننده در ظروفی مانند بطری آب معدنی، سطل آب و پارچ آب است که کودک به اشتباه آن را به عنوان آب می‌خورند.

او می گوید: دلیل دیگر برای خوردن این مواد سوزاننده توسط کودکان این است که این مواد در مکان های نگهداری می شود و به راحتی در دسترس کودک است، بلع مواد سوزاننده اسیدی و قلیایی منجر به آسیب شدید به مری می گردد.

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد کودکان گفت: مواد قلیایی فاقد مزه و بو هستند و معمولا مقدار بیشتری نسبت به مواد اسیدی(دارای بو و مزه هستند) مصرف شده و باعث آسیب شدید به مری و در ادامه معده میشود  و آسیب دستگاه گوارش به دنبال بلع این مواد سوزاننده غیر قابل جبران بوده و پس از آسیب شدید نه تنها کودک دیگر قادر به خوردن از راه دهان نبوده (برای اینکه کودک بتواند از راه دهان غذا و مایعات مصرف کند باید بطور منظم هر ۲ تا ۳هفنه یکبار تحت آندوسکوپی جهت اتساع مری با بالون قرار گیرد) بلکه در درازمدت شانس بدخیمی های مری به ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ برابر می‌رسد.

او گفت: این مواد سوزاننده به هیچ عنوان در مکان های قابل دسترس کودکان قرار نگیرند و در ظروف مناسب نگهداری شود و از ریختن آنها در ظروف آشپزخانه مانند بطری آب جدا خودداری شود.

دربان می گوید: برای نگهداری از ظروفی استفاده شود که کودک قادر به باز کردن آن نیست و جهت نگهداری این مواد در منزل از درب های قفل کودک (child lock) در ظرف نگهداری استفاده شود که کودک قادر به باز کردن آن نباشد.

دربان گفت: اگر کودکی بطور سهوا یا عمدا دچار بلع این مواد سوزاننده شود، در اسرع وقت به بیمارستان مراجعه کنید.

اوگفت: خانواده ها کودک را وادار به استفراغ نکنند، از مواد خنثی کننده ماده خورده شده استفاده نشود بعنوان مثال اگر کودک ماده اسیدی را خورده نباید یک ماده قلیایی به کودک بدهند و در برخی منابع ذکر می‌شود که والدین مجاز هستند تنها حجم کمی آب یا شیر به کودک بدهند اما در صورتیکه که این کار برای کودک حالت تهوع ایجاد کند و احتمال استفراغ وجود داشته باشد، توصیه به انجام این کار هم نمی‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار